Dzięki stałej i owocnej współpracy, w dniu 25.10.2019 r. z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu przetransportowano do MBP nowy egzemplarz wozu pancernego do naszej kolekcji. Kołowy Transporter Opancerzony “RYS” z systemem kierowania ogniem dywizjonu 155 mm hb o kryptonimie “AZALIA” (praca badawczo rozwojowa “REGINA”).
Transporter wykonano na podwoziu bazowym KTO RYŚ. System AZALIA jest przeznaczony do kierowania ogniem artylerii dalekiego zasięgu, wyposażony został w niezależne źródło zasilania. Ponadto posiada możliwość podłączenia do zewnętrznej sieci Ethernet. Kołowy transporter opancerzony został wyposażony w silnik IVECO Aifo o mocy 352 KM (kompletny powerpack), z półautomatyczną skrzynią biegów IVECO-ZF Eurotronic[. Zmodernizowano i wzmocniono w nim układ przeniesienia napędu. Po lewej stronie przedziału silnika umieszczono miejsce kierowcy i za nim dowódcy, z indywidualnymi drzwiczkami w bocznej górnej ścianie i włazami w dachu. Modyfikacji podlegał także kadłub wozu – zmniejszono kąt nachylenia górnych ścian bocznych i nieco zwiększono ich wysokość, tworząc obszerniejszy przedział bojowy. Przedział ten posiada standardowe dwudzielne drzwi w tylnej ścianie, dwudzielny właz w dachu w tylnej części i pojedynczy właz w dachu w przedniej części, z klapą otwieraną do przodu. Ogółem, pozostawiono tylko ok. 30% konstrukcji oryginalnego pojazdu, budując faktycznie nowy pojazd na podwoziu SKOTa. Wzrost masy własnej do 12 700 kg oraz ładowności – z 2 do 3 ton w stosunku do SKOTa został skompensowany wzrostem objętości kadłuba, przez co pojazd zachował możliwość pływania. Nigdy nie zostały wprowadzony do produkcji.
Wóz wyposażono w następujące urządzenia:
- Pokładowy Zestaw Urządzeń Łączności FONET – WB ELECTORNICS.
- Terminal pokładowy DD 9620 – WB ELECTRONICS.
- Terminale BFC 201 – WB ELECTRONICS.
- Tablice z traktami liniowymi – WB ELECTRONICS.
- Zespół prądotwórczy 12,5 kVA – ARMPOL.
- Układ klimatyzacji – EBERSPRACHER.
- Układ ogrzewania – EBERSPRACHER.
- Zestaw trzech radiostacji cyfrowych RRC-9500 – ZR RADMOR.
- Łącznica-krotnica ŁK 24A – TRANSBIT.
- Tablica Rozdziału Zasilania – TRZ – WZŁ nr 2 Czernica.
- System nawigacji LITEF – GmBH.
- Układ przeciwwybuchowy – DEUGRA.
Dane techniczne:
- Masa: 16 500 kg (36 400 funtów)
- Długość: 7,43 m (24,4 stopy)
- Szerokość: 2,5 m (8 stóp 2 cale)
- Wysokość: 2,69 m (8 stóp 10 cali)
- Załoga: 3 + pasażerów
- Silnik: Iveco Diesel 259 kW (347 KM) Moc / waga 15,6 kW / t (21,2 PS / t) (maksymalna waga)
- Zawieszenie: 8×8
- Prześwit: 0,4 m (1 ft 4 in)
- Zasięg operacyjny: 800 km (500 mil)
- Prędkość: ponad 100 km/h (60 mil/h) na lądzie, do 10 km/h (6 mil/h) w wodzie
- KTO Ryś Azalia
- KTO Ryś Azalia
- KTO Ryś Azalia