Godziny otwarcia: wtorek-sobota, godz. 10.00-16.00

KTO “Ryś” “Azalia” – nowy wóz pancerny w kolekcji

Dzięki stałej i owocnej współpracy, w dniu 25.10.2019 r. z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu przetransportowano do MBP nowy egzemplarz wozu pancernego do naszej kolekcji. Kołowy Transporter Opancerzony “RYS” z systemem kierowania ogniem dywizjonu 155 mm hb o kryptonimie “AZALIA” (praca badawczo rozwojowa “REGINA”).

Transporter wykonano na podwoziu bazowym KTO RYŚ. System AZALIA jest przeznaczony do kierowania ogniem artylerii dalekiego zasięgu, wyposażony został w niezależne źródło zasilania. Ponadto posiada możliwość podłączenia do zewnętrznej sieci Ethernet. Kołowy transporter opancerzony został wyposażony w silnik IVECO Aifo o mocy 352 KM (kompletny powerpack), z półautomatyczną skrzynią biegów IVECO-ZF Eurotronic[. Zmodernizowano i wzmocniono w nim układ przeniesienia napędu. Po lewej stronie przedziału silnika umieszczono miejsce kierowcy i za nim dowódcy, z indywidualnymi drzwiczkami w bocznej górnej ścianie i włazami w dachu. Modyfikacji podlegał także kadłub wozu – zmniejszono kąt nachylenia górnych ścian bocznych i nieco zwiększono ich wysokość, tworząc obszerniejszy przedział bojowy. Przedział ten posiada standardowe dwudzielne drzwi w tylnej ścianie, dwudzielny właz w dachu w tylnej części i pojedynczy właz w dachu w przedniej części, z klapą otwieraną do przodu. Ogółem, pozostawiono tylko ok. 30% konstrukcji oryginalnego pojazdu, budując faktycznie nowy pojazd na podwoziu SKOTa. Wzrost masy własnej do 12 700 kg oraz ładowności – z 2 do 3 ton w stosunku do SKOTa został skompensowany wzrostem objętości kadłuba, przez co pojazd zachował możliwość pływania. Nigdy nie zostały wprowadzony do produkcji.


Wóz wyposażono w następujące urządzenia:

  • Pokładowy Zestaw Urządzeń Łączności FONET – WB ELECTORNICS.
  • Terminal pokładowy DD 9620 – WB ELECTRONICS.
  • Terminale BFC 201 – WB ELECTRONICS.
  • Tablice z traktami liniowymi – WB ELECTRONICS.
  • Zespół prądotwórczy 12,5 kVA – ARMPOL.
  • Układ klimatyzacji – EBERSPRACHER.
  • Układ ogrzewania – EBERSPRACHER.
  • Zestaw trzech radiostacji cyfrowych RRC-9500 – ZR RADMOR.
  • Łącznica-krotnica ŁK 24A – TRANSBIT.
  • Tablica Rozdziału Zasilania – TRZ – WZŁ nr 2 Czernica.
  • System nawigacji LITEF – GmBH.
  • Układ przeciwwybuchowy – DEUGRA.

Dane techniczne:

  • Masa: 16 500 kg (36 400 funtów)
  • Długość: 7,43 m (24,4 stopy)
  • Szerokość: 2,5 m (8 stóp 2 cale)
  • Wysokość: 2,69 m (8 stóp 10 cali)
  • Załoga: 3 + pasażerów
  • Silnik: Iveco Diesel 259 kW (347 KM) Moc / waga 15,6 kW / t (21,2 PS / t) (maksymalna waga)
  • Zawieszenie: 8×8
  • Prześwit: 0,4 m (1 ft 4 in)
  • Zasięg operacyjny: 800 km (500 mil)
  • Prędkość: ponad 100 km/h (60 mil/h) na lądzie, do 10 km/h (6 mil/h) w wodzie