Aktualności

KTO „Ryś” „Azalia”,nowy wóz pancerny w kolekcji.

Dzięki stałej i owocnej współpracy, w dniu 25.10.2019 r. z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu przetransportowano do MBP nowy egzemplarz wozu pancernego do naszej kolekcji.
Kołowy Transporter Opancerzony „RYS” z systemem kierowania ogniem dywizjonu 155 mm hb o kryptonimie „AZALIA” (praca badawczo rozwojowa „REGINA”)
Transporter wykonano na podwoziu bazowym KTO RYŚ. System AZALIA jest przeznaczony do kierowania ogniem artylerii dalekiego zasięgu, wyposażony został w niezależne źródło zasilania. Ponadto posiada możliwość podłączenia do zewnętrznej sieci Ethernet. Kołowy transporter opancerzony został wyposażony w silnik IVECO Aifo o mocy 352 KM (kompletny powerpack), z półautomatyczną skrzynią biegów IVECO-ZF Eurotronic[. Zmodernizowano i wzmocniono w nim układ przeniesienia napędu. Po lewej stronie przedziału silnika umieszczono miejsce kierowcy i za nim dowódcy, z indywidualnymi drzwiczkami w bocznej górnej ścianie i włazami w dachu. Modyfikacji podlegał także kadłub wozu – zmniejszono kąt nachylenia górnych ścian bocznych i nieco zwiększono ich wysokość, tworząc obszerniejszy przedział bojowy. Przedział ten posiada standardowe dwudzielne drzwi w tylnej ścianie, dwudzielny właz w dachu w tylnej części i pojedynczy właz w dachu w przedniej części, z klapą otwieraną do przodu. Ogółem, pozostawiono tylko ok. 30% konstrukcji oryginalnego pojazdu, budując faktycznie nowy pojazd na podwoziu SKOTa. Wzrost masy własnej do 12 700 kg oraz ładowności – z 2 do 3 ton w stosunku do SKOTa został skompensowany wzrostem objętości kadłuba, przez co pojazd zachował możliwość pływania. Nigdy nie zostały wprowadzony do produkcji.
Wóz wyposażono w następujące urządzenia:
Pokładowy Zestaw Urządzeń Łączności FONET – WB ELECTORNICS.
Terminal pokładowy DD 9620 – WB ELECTRONICS.
Terminale BFC 201 – WB ELECTRONICS.
Tablice z traktami liniowymi – WB ELECTRONICS.
Zespół prądotwórczy 12,5 kVA – ARMPOL.
Układ klimatyzacji – EBERSPRACHER.
Układ ogrzewania – EBERSPRACHER.
Zestaw trzech radiostacji cyfrowych RRC-9500 – ZR RADMOR.
Łącznica-krotnica ŁK 24A – TRANSBIT.
Tablica Rozdziału Zasilania – TRZ – WZŁ nr 2 Czernica.
System nawigacji LITEF – GmBH.
Układ przeciwwybuchowy – DEUGRA.

Dane techniczne:

Masa 16 500 kg (36 400 funtów)
Długość 7,43 m (24,4 stopy)
Szerokość 2,5 m (8 stóp 2 cale)
Wysokość 2,69 m (8 stóp 10 cali)
Załoga 3 + pasażerów
Silnik Iveco Diesel
259 kW (347 KM)
Moc / waga 15,6 kW / t (21,2 PS / t) (maksymalna waga)
Zawieszenie 8 × 8 kół
Prześwit 0,4 m (1 ft 4 in)

Zasięg operacyjny
800 km (500 mil)
Prędkość ponad 100 km / h (60 mil / h) na lądzie
do 10 km / h (6 mil / h) w wodzie

Comments are closed.