Aktualności

Holowany most szturmowy na gąsienicach MH-12

W poniedziałek 20 stycznia 2025 roku w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu odbyła się oficjalna prezentacja holowanego mostu szturmowego na gąsienicach MH-12, który stał się częścią kolekcji muzeum.

W prezentacji udział wzięli Pan Minister Stanisław Wziątek, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, dyrektor Muzeum Wojska Polskiego Pan prof. dr hab. Bogusław Pacek, kierownik Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu Pan ppłk Tomasz Ogrodniczuk oraz liczni goście, a także przedstawiciele organizacji i firm, bez których nie udałoby się odnaleźć i odrestaurować mostu.

Most MH-12, który trafił do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu powstał pod koniec lat 50. i jest jednym z pierwszych egzemplarzy mostu tego typu, jakie powstały. Odnaleziono go na poligonie, gdzie był przez lata wykorzystywany. Po odnalezieniu i zabezpieczeniu w lutym 2024 roku, most MH-12 przeszedł renowację i został doprowadzony do stanu pozwalającego na jego zaprezentowanie w stanie maksymalnie zbliżonym do oryginalnego. Jest to więc unikatowa konstrukcja stworzona przez polskich inżynierów.

Historia

Świadomość ograniczonej zdolności czołgów do pokonywania naturalnych i sztucznych przeszkód terenowych wymusiła w połowie lat 50. XX wieku konieczność opracowania „towarzyszącego metalowego mostu przewożonego” na pozbawionym wieży czołgu T-34. Projekt takiego mostu miał powstać do marca 1957 roku, ale już w czerwcu 1956 roku zmieniono koncepcję i jako nosiciela wybrano czołg T-54 produkowany w Polsce na licencji. Aby nie wytracać czasu i środków na opracowanie specjalnego pojazdu, podjęto również decyzję o zamienieniu mostu przewożonego na most holowany przez czołg.

Most, który docelowo otrzymał oznaczenie MH-12 miał posiadać własne podwozie, umożliwiającego jego holowanie oraz pchanie przez czołg. Co istotne, system łączenia mostu z pojazdem miał być zintegrowany z mostem, tak aby nie trzeba było ingerować w konstrukcję czołgu.

Most szturmowy MH-12
Most szturmowy MH-12

Pierwsze przedprototypowe egzemplarze mostu oparto na podwoziu czołgu lekkiego T-70, które wykorzystywano w działach samobieżnych SU-76. Pojazdy te wycofywano z eksploatacji w połowie lat 50. dzięki czemu możliwe było pozyskanie bez większych problemów stosownych, sprawdzonych podwozi. Do budowy prototypów wykorzystano również elementy podwozia polskiego ciągnika artyleryjskiego Mazur D-350.

Jednostki pancerne Wojska Polskiego po raz pierwszy zostały praktycznie zapoznane z mostem szturmowym MH-12 w październiku 1958 roku podczas manewrów Śląskiego Okręgu Wojskowego. W warunkach zbliżonych do bojowych most był z powodzeniem holowany po terenie pociętym rowami i okopami. Przeprawiano po nim czołgi i działa pancerne oraz inne pojazdy wykorzystywane wówczas przez Wojsko Polskie.

Most szturmowy MH-12
Most szturmowy MH-12

Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się rozwiązania konstrukcyjne zespołu do napychania mostu na przeciwległą krawędź przeszkody terenowej oraz mechanizmy do odstrzeliwania rygla zaczepu holowniczego po ułożeniu przęsła.

Widoącymi autorami koncepcji i konstrukcji mostu MH-12 byli pracownicy Poligonu Naukowo-Badawczego Sprzętu Inżynieryjnego w latach 1955-1960, ówcześni kapitanowie Przemysław Bajbor i Władysław Dunin.

Most szturmowy MH-12
Most szturmowy MH-12

Dane taktyczno-techniczne holowanego mostu szturmowego MH-12:

  • Masa: 13,9 tony,
  • Długość: 12,5 m,
  • Wysokość: 2,1 m,
  • Szerokość: do 3,4 m,
  • Nośność: 50 ton,
  • Szerokość pokonywanych przeszkód: do 11 m,
  • Głębokość pokonywanych przeszkód: powyżej 1,1 m,
  • Czas ustawiania: do 15 minut, w tym 7 minut na przejście z położenia marszowego w bojowe,
  • Czas ściągania: do 15 minut,
  • Maksymalna prędkość holowania: 10 km/h w terenie, 15-20 km/h na drogach gruntowych, 30-35 km/h po drogach utwardzonych

Fot. Michał Banach/Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu

0 Udostępnień

Comments are closed.