Eksponaty

Działo Sturmgeschütz IV

Zatopiony w rzece Rgilewce pojazd StuG IV należał do 2. Kp. Panzerjäger-Abteilung Brandenburg /1. Jäger-Rgt. „Brandenburg” ( 2. batalionu, 1. Pułku Niszczycieli Czołgów z Dywizji Grenadierów Pancernych „Brandenburg”). 16-17 stycznia w rejonie Kutna odziały Korpusu „Großdeutschland” wraz z innymi niemieckimi jednostkami stawiały opór czołgom 1. Frontu Białoruskiego marszałka Żukowa. Miażdżąca przewaga Rosjan zmusiła dowództwo Korpusu „GD” do wycofania. Odwrót wojsk w kierunku południowo-zachodnim osłaniał 2.Pz.Jg.Abt. „Brandenburg”. Jednostka wypełniła zadanie – ale okupione to zostało wielkimi stratami. W czasie dwudniowych walk „II batalion został wybity niemalże do nogi”. Dziś wiemy, że przyczyną wielkich tak wielkich strat nie były tylko siły Sowieckie, braki paliwa ale i rzeka Rgilewka. W nocy z 18 na 19 stycznia 1945 r. od strony Kutna w kierunku Koła po linii kolejowej jechały dwa działa samobieżne Sturmgeschutz (StuG). W pewnym momencie jedno z nich utknęło. Trzeba było je porzucić. W pośpiechu zaklinował się pocisk, którym miano rozsadzić lufę. Uszkodzono co się dało i zostawiono. Nasz StuG pojechał dalej. Zjechał z nasypu i jadąc wzdłuż jego południowej strony dojechał do rzeki Rgilewki. Tu, w momencie skrętu pod most kolejowy zatonął. Niewiele wiadomo o załodze Stug’a. Prawdopodobnie 3 osoby uratowały się z zatopionego pojazdu.W zamarzających kombinezonach (było ponad -20 stopni!) dotarli do Grzegorzewa. W pierwszym z brzegu gospodarstwie poprosili po polsku o pomoc ( jeden z uratowanych był Ślązakiem). Ubrani i nieco ogrzani ruszyli dalej. Nie uskoczyli daleko. Rosjanie już tu byli. Złapali ich i rozstrzelali. Wiosną 1945 r. z zatopionego wraku wypłynęły dwa ciała. Żołnierze radzieccy rewidujący zwłoki po dystynkcjach i odznaczeniach stwierdzili, że ci Niemcy walczyli na Krymie w 1941 i 1942 roku. Pojazd został wydobyty w 2006r. ( baszta ) i 2008r ( wanna ). Po ponad rocznym remoncie przeprowadzonym w poznańskich WZMot’ach siłami wolontariuszom MBPanc i pracowników WZMot udało się przywrócić działo do stanu jezdnego !!

Leave a Comment